Denne nye græstype oprindeligt fra Kina, men i dette tilfælde fra Kenya hedder Juncao grass.
Jeg vil tro at græsset kan vokse til en højde på fem meter, men det vokser ca. 1meter per måned og kan høstes til ensilage efter 2 måneder.
Græsset er meget næringsrigt og indeholder 14-18%protein, ca. 7% sukker og 3% fedt.
Dette næringsindhold betyder at det ikke er nødvendigt at tilsætte ekstra næring til sin ensilage.
Det kræver nok specialmaskiner at plante og høste, så om det er interessant i Danmark ved jeg ikke, men start med at se videoen fra Kenya.
I Kenya koster et græsskud ca. 1kr. og man får ca. 10 græsskud ud af et græsstrå. Planter man 10x10 strå på en m2, så giver en m2 et årligt afkast på 1000kr.
Disse strå betyder, at f.eks. høns, køer og svin kan erstatte protein tilskudsfoder fra soya og fiskemel med proteinrigt græs.
Jeg må i et andet indlæg have brugt en forkert angivelse af fangsten af sild til fiskemel fra Østersøen, tallet på 160.000tons er selvfølgelig om året, ikke om ugen.
Jeg kan til gengæld se, at bare Skagen fiskemels fabrik årligt omdanner 500.000 tons fisk til fiskemel og olie.
Jeg er lidt i tvivl om vores kvoteregler fungerer som de skal?
Danmarks totale fiskekvote er på ca. 470.000 tons, noget af det spiser vi, og en stor del eksporteres, så alt i alt må det jo være sådan, at enten snyder vi med kvoterne, eller også er der fiskere som indenfor egne kvoter i udlandet, vælger at sælge det til Skagen fiskemel.
Men er det rimeligt at vi har en eller flere fabrikker som opkøber fisk til forarbejdning der ligger langt ud over vore egne kvoter? Hvordan holdes der kontrol med hvor fisken kommer fra?
Er det ikke sådan at rent teoretisk, så kan en russisk (eller enhver anden) trawler, sejle rundt i Nordsøen og fylde sit skib med fisk og så sejle det til en fiskemelsfabrik og derved undgå kvoteindregning, fordi det ikke sælges på auktion? For hvis Skagen fiskemel producerer mere end den danske kvote for fangst, så er der vel så godt som ingen kvotekontrol med fiskemelsfabrikker, som køber fisken direkte fra skibene?